Ízületkímélő

Ízületkímélő sportok

(0/0)

A sportolás minden esetben egy nagy kihívás szervezetünk számára, sajnos sokszor, maradandó sérüléseket is okozhatunk vele. Viszont, ha olyan sportolási módot választunk, ami kímélő, akkor ízületeinket megvédhetjük a káros behatásoktól. A sport lehet biztonságos, valóban csak az örömöt, jó közérzetet szolgáló tevékenység, ha tudjuk a szabályait és be is tartjuk azokat. 

sport-porc-izulet

Rangsorolhatunk a sportágak között, az ízületet veszélyeztető tulajdonságaik alapján- Azokban a sportokban, melyekben nagy erőkkel feszítjük egymásnak az ízületi felszíneket, azokban, melyek végzése során nagy erejű ütközések jönnek létre az ízületben, vagy ahol hirtelen fékezéssel, irányváltással kell dolgoznunk, ott ez a veszély egyértelműen jelen van.

Az elsőre jó példák lehet a nagy súlyok mozgatásával járó sportok, a másodikra az ugrásokkal, szökdelésekkel járó mozgásformák, míg a harmadikra a fallabda vagy a foci.

De az egyszerű futás is károsíthatja a térd- és a bokaízületeket, ha nem megfelelő talajon vagy cipőben végezzük. Betonon sosem szabad futni, csak természetes talajon, műanyag futópályán. Sajnos a Margitszigeten kialakított futósáv nem sikerült tökéletesre. Túlságosan puha, így a beton keménységével éppen ellentétes tulajdonsága miatt károsít.

A fitnesztermekben található ellipszis trénerek ("sífutó gépek") ízületkímélőek, hiszen a futással ellentétben nem váltanak ki ütközéseket az ízületek felszínei között. Elnyújtott, ellipszis pályán mozognak az alsó végtagok, így a terhelés minimalizálható.

Ha túl nagy súlyt emelünk, akkor ízületeink szintén károsodnak. Mindig tudnunk kell képességeink határát és csak azon belül dolgozzunk! Az övhasználat és térdrögzítő alkalmazása guggolás során vagy a csuklószorító viselése kargyakorlatokkor, külső rögzítést ad az ízületnek, ezzel jelentősen csökkenti a sérülést okozó, apró ízületi mozgásokat. 

Az ízületvédelem tekintetében a vízben végzett sportok vezetnek. Nyilvánvalóan az egyszerű úszás is ilyen, de sokaknak szórakoztatóbb a társaságban végezhető aqua fitnesz. A vízben testünkre ható felhajtóerő, csökkenti a súlyunkból származó terhelést okozó erőket, így mintegy csökkentett gravitációs térben dolgozhatunk. Kicsit olyan ez, mintha a Holdon sportolnánk.

Értékelés
(0/0)
Értékelés Írása
Ez a név fog megjelenni a hozzászólásodnál!
Pl.: Nagyon egészséges, jó ár, stb.
Pl.: Csomagolás, kevésbé hatásos, stb.
Minimum 20 karaktert írj! Az elküldött értékelés perceken belül megjelenik az oldalon! (Kötelező).